• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sökte samlingslån idag.

glomskaekorren

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Hej, vet att det blivit en del inlägg det senaste. Men tog beslutet att söka samlingslån idag.

Mina förutsättningar var ändå rätt bra skulle jag säga, 2 ff och 2,1% i betyg, inga anmärkningar eller annat.

Årsinkomsten 2021; 239 000 kr. Underskott 23 000 kr.

Fyllde i min nuvarande årslön på 414 000 kr. (Fast anställd)

168 000 synligt på UC, sökte på samla 240 000 kr.

Enda erbjudandet som ploppat upp är från Nystart med ränta på 12%, de går självklart fetbort. Men är så besviken nu över att jag inte fått något annat. Visserligen är det inte över än, kan fortfarande komma mer erbjudanden men det ser inte ljust ut.

Skulle jag inte få något annat erbjudande, kan man ringa Lendo och be dem sänka beloppet till 168 000 istället? Gör det någon skillnad tror ni? Kan man annars ändra om från samlingslån till privatlån på 50 000 kr och använda samma UC?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
79
Poäng
217
Det är trots allt söndag. Vänta tills imorgon em innan du deppar. Kan mycket väl komma in ett par till.
 

Ducadream

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
23
Poäng
101
Vänta åtminstone 24-48 timmar. Jag fick mitt bästa erbjudande(7.1% ränta) efter mer än 24 timmar.
 

legolas11

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 Januari 2023
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
14
Poäng
51
Håller tummarna.

Jag hade 2.5 i betyg och 282tkr i deklarerad inkomst när jag sökte nyss. FIck enbart nystart och thorn när jag sökte på 100 000 till 15%+ i ränta. De verkar hårdare nu för tiden...

Lycka till
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Håller tummarna.

Jag hade 2.5 i betyg och 282tkr i deklarerad inkomst när jag sökte nyss. FIck enbart nystart och thorn när jag sökte på 100 000 till 15%+ i ränta. De verkar hårdare nu för tiden...

Lycka till


Stämmer tyvärr att bankerna blivit hårdare. Sverige är kända för att följa i USAs fotspår. Federal Reserve gör undersökningen varje kvartal om hur läget ser ut med hur bankerna hanterar risk och utlåning.

Och det har blivit svårare och svårare att få lån flera kvartal i rad. Här är senaste undersökningen FED i USA gjorde.


”Questions on consumer lending. Over the fourth quarter, a significant net share of banks reported tightening lending standards for credit card loans, while moderate net shares of banks reported tighter standards for auto and other consumer loans.

Banks also reported tightening most queried terms on credit card loans. Specifically, moderate net shares of banks reported higher minimum credit score requirements as well as tightening both credit limits and the extent to which loans are granted to some customers that do not meet credit scoring thresholds.

Similarly, banks reported tightening most queried terms on auto loans, on net. In particular, a moderate net share of banks reported wider interest rate spreads on such loans, while modest net shares reported higher minimum repayments and higher minimum credit score requirements. For other consumer loans, modest net shares of banks reported widening spreads over the cost of funds, increasing the minimum required credit score, and tightening the extent to which loans are granted to borrowers not meeting credit score criteria.

Ser också ut att bli ännu svårare med lån senare under året. Och många kommer söka sig till lån av lägre kvalit

Special Questions on Banks' Outlook for 2023

The January SLOOS survey also included a set of special questions inquiring about banks' expectations for changes in lending standards, borrower demand, and asset quality over 2023, assuming that economic activity evolves in line with consensus forecasts.

banks reported expecting lending standards to tighten and loan demand to weaken. Meanwhile, banks reported expectations of a broad deterioration in loan quality during 2023.

Tror att SLOOS Survey från FED mot bankerna kommer ut rätt snart. Men förväntar mig att bankerna kommer säga ytterligare en gång att dom höjt kraven på kreditbetyg, inkomst och andra siffror igen efter senaste bank kaoset.
 

glomskaekorren

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Kollar min uc kopia nu, allt från 1-16% riskprognos. För övrigt 2,1 från santander, ändå inget erbjudande från dem…. Konstigt.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Det kan vara så att bankerna ändå kolla på nuvarande deklarerad inkomst, spelar ej roll om man skriver högre.
Tror att du måste vänta när din nuvarande årsinkomst uppdateras hos UC.
 

glomskaekorren

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Tog kontakt med Lendo som berättade att min låneansökan var färdigbehandlad, det kom inga mer erbjudanden tyvärr. Ändrade om min ansökan till samla 169 000 kr. (Det som syns på UC). Får se om det gör någon skillnad.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Det kan vara så att bankerna ändå kolla på nuvarande deklarerad inkomst, spelar ej roll om man skriver högre.
Tror att du måste vänta när din nuvarande årsinkomst uppdateras hos UC.
Jo det spelar roll, när jag sökte fick jag flertalet erbjudanden som efterfrågade lönedokumentation 3 mån bak i tiden. Samtliga hade dock högre räntor så jag valde inte dessa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp